poniedziałek, 22 lipca 2013

Surówka w stylu chińskim



Do sajgonek, nawet do polskich zestawów obiadowych albo potrawek z na bazie ryżu. Prosta surówka, którą uwielbiam. Szczególnie, że kapusta o tej porze roku jest młoda i najlepsza. Sezonowość, proszę Państwa! Jakiś czas temu... 


...stałam się 'przejściowo-okresową fanką' jednego czajnabaru (mimo wydawało mi się zgeneralizowanej awersji do kiepskiego fast foodu), o co nigdy bym siebie nie podejrzewała (mały masochizm albo zwyczajnie mi odbiło?). Smakowało, a niełatwo o to według mnie gdziekolwiek na mieście. Jednak krok po kroku moja nowa miłość uległa degradacji, szczególnie po uświadomieniu sobie jaka to masówka. Niewykluczone, że same sajgonki, chociaż smaczne to gotowce, a Pan w barze nigdy w życiu papieru ryżowego w ręku nie trzymał. Dalej: wątpliwe przechowywanie sosów i moment przełomowy - sajgonki domowe. Robiłam kiedyś je sama, ale te, których miałam okazję spróbować, były genialne. Ale nie o sajgonkach dziś. O sajgonkach będzie jak skonsultuję się ze specjalistą do takich sajgonkowych spraw. Surówka. Czajnabarowanie przydało się zatem do czegoś. Chemię surówki zgłębiwszy i przepisem jednym się poradziwszy, wersję lepszą niż barową surówki stworzyłam. Nie lubię odmierzania 'co do grama', więc bazować będę na gotowym przepisie. Jednak do tego typu przepisów radzę: wrzućcie na luz.



Chińska surówka z młodej kapusty (wariant I)
(inspiracja)

Składniki:

  • 1/2 główki młodej kapusty niedbale posiekane w 'paseczki'
  • 1 marchew starta na grubych oczkach *
  • 1/3 szklanki octu ryżowego **
  • 1/3 szklanki cukru
  • 1/8 szklanki oleju sezamowego lub słonecznikowego
  • 1 łyżeczka soli


Według oryginalnego przepisu składniki marynaty należy rozpuścić w ganeczku, jednak według mnie nie trzeba się w to bawić (wtedy jednak szybciej surówka stanie się surówką). Do kapusty wymieszanej z marchewką wystarczy dodać resztę składników, wymieszać i odstawić do lodówki na minimum 2-3 godziny, a nawet na całą dobę (na drugi dzień jest najlepsza).

* Myślę sobie, że fajnie pasować będzie też kalarepka albo biała rzodkiew.
** Sprawdzi się również inny delikatny ocet, np. jabłkowy, jednak smak może się trochę różnić.

Chińska surówka z młodej kapusty z prażonym sezamem (wariant II)

Składniki:

  • 1/2 główki młodej kapusty niedbale posiekane w 'paseczki'
  • 2 garści prażonego sezamu
  • 1/3 szklanki octu ryżowego
  • 1/3 szklanki cukru
  • 1/8 szklanki oleju sezamowego lub słonecznikowego
  • 1 łyżeczka soli


Surówkę przygotowujemy podobnie jak w pierwszej wersji, z tym, że przed podaniem mieszamy z uprażonym sezamem.

9 komentarzy:

  1. Bardzo bardzo oczywisty przepis, tak że często szukając doskonałych smaków zapominamy że czasami to co najprostsze, najbardziej oczywiste jest najlepsze ;)

    Też miałam swój azjatycki fast-food, a w nim ulubioną potrawę ;) ryż z jajkiem i warzywami i różnymi przyprawami ;) - bardzo mało popularna potrawa i młody azjata robił ją więc zawsze tylko dla mnie, na świeżo ;) ale umowa najmu się im skończyła i lokal zamknięto ;) ale zdążyłam ją rozpracować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, im jestem starsza, tym prostsze rzeczy doceniam. Niedługo osiągnę zapewne stan nirwany, ale to jeszcze chwileczki. Ryż i jajko - kojarzy mi się zestaw z kimchi - pyszota. http://mowia-weki.blogspot.com/2012/03/szybki-obiad-uzalezniajacy-smazony-ryz.html

      Usuń
    2. Bardziej takie jakie umieściłam tutaj: http://potomek-kontra-obiad.folog.pl/2012-06-07/ryz_a_la_risotto_z_pomidorem__papryka_i_curry

      Też mi się wydaje że się starzeje bo ostatnio robię tak proste potrawy że głupio mi je umieszczać na blogu - szaleje z przyprawami ale sypie je ze słoiczka jak leci i tak kombinuje że potem nie pamiętam co nawet dodałam ;)

      Usuń
    3. No właśnie. Takie to nieprofesjonalne, prawda? ;) A ryż fajny, mnie ryż + jajo + warzywko skojarzyło się z kim chi. Pozdrawiam!

      Usuń
  2. oooo właśnie chciałam zrobić taka sałatke :) już mam przepis! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. z dwa ząbki czosnku do tego i jest mistrzostwo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A tak, mogą się przydać. ;)

      Usuń