środa, 12 września 2012

Proste wegańskie ciasto: herbata, cynamon, czekolada


Na obiad było curry z kurczakiem, papryką i cebulą (chyba najlepsze, jakie udało mi się zrobić, nieskromnie przekażę Wam komplement, który usłyszałam;)). Ponad połowa mleczka kokosowego została sama...

Nie zrobię curry dwa dni pod rząd, a za mleczkiem nie szaleję i nie bardzo mam pomysł co z nim zrobić (kasza manna na nim mi nie smakowała, może panna cotta?), więc wymyśliłam, że zrobię ciasto. A tu w lodówce żadnego jajka... i kakao też się skończyło. Cóż, mleczko kokosowe traktować można podobnie jak maślankę, jogurt, kefir czy mleko. Przepis znalazłam w Małej Cukierence, a że z niej mam przepis na szybkie i łatwe ciasto jogurtowe, które zawsze się udaje, nie wahałam się ani chwili. Przepis bardzo podobny do mojego ulubionego, więc tym bardziej to był bezpieczny wybór. Ciasta bez jajek są bardzo puszyste, a nawet trochę sypko-piaskowe. Ja lubię zarówno takie, jak i te bardziej wilgotne. Zastanawiałam się czy nie dodać z jedno, dwa kwaśne jabłka, ale nie chciałam ryzykować. W następnym podejściu sprawdzę czy daje radę również w wersji z owocami.



Składniki:
(przepis opaty na tym przepisie)

Na ciasto:


  • 2 szklanki mąki
  • 3/4 szklanki cukru
  • 1/2 szklanki oleju
  • 1 szklanka mleczka kokosowego
  • 1 torebka czarnej herbaty albo earl grey zaparzona w 2 łyżkach wody
  • 3 łyżeczki cynamonu
  • 1/2 opakowania cukru waniliowego
  • 2 łyżeczki sody
  • 3 duże łyżki dżemu (u mnie 2 truskawkowego i 1 pomarańczowego)
  • kilka kostek pokrojonej czekolady (opcjonalnie)


Na lukier:


  • sok z 1/2 limonki
  • 1 łyżeczka konfitury pomarańczowej (u mnie taka)
  • cukier puder (ilość taka, aby uzyskać dość gęstą masę)


Do podania: np. mus jabłkowy albo duszone w miodzie brzoskwinie.


Wszystkie składniki wymieszać szybko razem w misce. Dodać czekoladę. Piec z termoobiegiem ok. 40-60 mint (w zależności od użytej formy) do "suchego patyczka". Z podanych składników przygotować lukier i polać nim jeszcze ciepłe ciasto.

25 komentarzy:

  1. Ach, ostatnio też mam fazę na kokosa. Niedawno kupiłam olej kokosowy - rewelacja totalna, polecam :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też o nim ostatnio myślałam. Ciekawe na ile jest kokosowy i czy pasuje np. do sałaty? :)

      Usuń
    2. Olej kokosowy nie jest płynny (to znaczy płynne też można dostać, ale raczej nie polecam) i wygląda jak smalec. Nie sądzę, że pasowałby do sałaty, ale zamiast smalcu do chlebka... pychotka, choć z lekką nutką kokosa, ale ja akurat uwielbiam. Do sałaty poleciłabym Ci olej lniany, który można jeść tylko na surowo, bardzo szybko jełczeje (przechowywać w lodówce i zużyć w ciągu miesiąca), ale jest bardzo bogaty w Omega 3. Można dodać go w formie tzw. pasty dr Budwig (czyli zmiksowany z chudym białym serem), wtedy jest najbardziej przyswajalny (ten kwas).

      Usuń
  2. Ciacho mi się podoba i lukier bardzo ciekawy:)

    OdpowiedzUsuń
  3. lukier jest wypasiony, jak do tej pory nigdy nie przyszło mi do głowy, żeby użyć konfitury. I całe ciasto pysznie wygląda:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta konfitura szczególnie pasuje do lukru, bo ma kawałki skórki pomarańczowej, a to już bardziej klasyczne połączenie :)

      Usuń
  4. Chyba przestanę chodzić po blogach bo jak patrze na te zdjęcia to aż mi ślina cieknie! a nic nie można zjeść ;(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hi hi, proste bardzo ciasto, a taki efekt - cieszę się:D

      Usuń
  5. super przepis - wielkie dzięki za inspirację, bo ostatnio nie mogę jeść jaj i mleka, więc jest to propozycja idealna dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda obłędnie, a mnie też została otwarta puszka po tym jak zrobiłam mój konkursowy mus melonowo-kokosowy :)
    Teraz już chyba wiem jak ją wykorzystać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to się cieszę, że akurat trafiłam. Często nie opłaca się kupować małej puszeczki, a i nie zawsze ona wystarczy, a w ten sposób z resztą można zawsze coś wymyślić :)

      Usuń
  7. Swietny sposob na zutylizowanie resztek mleka kokosowego - a ze po dzisiejszym gotowaniu zostanie mi akurat tyle, co trzeba, to juz chyba wiem, co z nim zrobie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli zostanie mniej można dopełnić mlekiem, jogurtem itp. :) Albo w ogóle zastąpić nimi.

      Usuń
  8. Ciekawe ; ) Czasem lubię takie vege przepisy ; )

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale pięknie wygląda. :) Dotychczas obawiałam się ciast wegańskich, jednak te wątpliwości odeszły teraz w siną dal. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet wydaje mi się lepsze, lżejsze, smaczniejsze :)

      Usuń
  10. przepyszne z dynia i polewa z jogurtu greckiego:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dynia do środka jak w cieście marchewkowym czy w kawałkach? :)

      Usuń
  11. Cześć, super ciasto, robiłam je kiedyś. I teraz mam problem- czy wyjdzie z mąki orkiszowej? okazało się, że mam tylko pół szklanki mąki zwykłej, jeśli dopełnię orkiszową, to mam więcej dać czegoś innego? sody?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chociaż moja odpowiedź spóźniona, to myślę, że wyjdzie :) Pozdrawiam!

      Usuń
  12. Super ciasto! Do środka wrzuciłam kandyzowanego ananasa i papaje, a wierzch posypałam prażonymi migdałami. Dawno nie usłyszałam tylu komplementów;) No i wreszcie moja koleżanka-weganka też mogła się poczęstować. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że smakowało! Ciasta bez jajek są lżejsze i chyba smaczniejsze :). A ja bazowałam na przepisie z "Małej Cukierenki". Znalazłam tam też świetne ciasto jogurtowe. Robiłam je chyba z milion razy. Można kombinować ze smakami jogurtów i dodatkami, chyba tylko raz mi nie wyszło jak dodałam za dużo mokrych owoców. Tu w wersji z czekoladą: http://mowia-weki.blogspot.com/2012/04/szybkie-i-atwe-ciasto-jogurtowe-z.html

      Usuń
  13. Ciasto jest pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jadłam, jestem zachwycona i postanowiłam upiec je sama, ale nie jestem w stanie zrozumieć, kiedy ono tak ślicznie pociemniało (bez kakao!) :D Czy to herbata daje taki superefekt?
    Ala

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, czarna herbata i cynamon. :)

      Usuń