wtorek, 10 lipca 2012

Po polsku: krem cytrynowy


Miałam przyjemność próbować tego cudeńka w weekend. Jak tylko usłyszałam, że ten przepis jest tak prosty wiedziałam, że zostanie u mnie deserem z grupy "super star". Można go podać na różne sposoby. Na kruchym cieście, z pokruszonymi ciasteczkami, jako krem do tortu (kwaśny krem cytrynowy, a reszta może być bardzo słodka) czy, w towarzystwie owoców (albo słodkiego dżemu) z budyniem lub kremowym serkiem, jako wypełnienie babeczek. I na koniec ważna uwaga: jeśli nie lubicie ekstremalnie kwaśnych smaków, dodajcie więcej cukru albo podajcie go z czymś bardzo słodkim. A jeśli lubicie tylko słodkie, to nie jest przepis dla was!


Były sobie weczki dwa...

Lemon curd z ciasteczkami i borówkami

Składniki na 4 słoiczki:
(przepis stąd)
  • 3 duże cytryny (u mnie 2 i 1/2 + 1/2 limonki)
  • 3 jaja
  • 2/3 szklanki cukru pudru (u mnie zwykły i prawie cała szklanka)
  • ok. 80 g miękkiego masła

Dodatki:

  • garść borówek (lub innych świeżych owoców, może morele?)
  • kilka kruchych czekoladowych ciasteczek * (będą pasowały też amaretti, inne słodkie ciastka, najlepiej domowe:))
  • 4 łyżki preparowanego amarantusa ** (opcjonalnie)

* Np. takie okrągłe.
** Ładnie wygląda w szkle - szklance, słoiczku itd. i jest zdrowy!

p.s. Myślę, że pasowałyby też ziarna wanilii. Może kiedyś wypróbuję taką wersję. A gdyby tak zamrozić taki krem? Mam wrażenie, że powstałyby smaczne lody. Jak myślicie? Próbowaliście tak zrobić?



Jajka wymieszać w małym garnuszku z cukrem, masłem, sokiem z cytryn i limonki. Dorzucić startą skórkę z cytryny. Gotować na małym ogniu, ciągle mieszając rózgą. Będzie to trwało do 10 minut. Krem jest dobry, gdy przypomina rzadki budyń. Ochłodzić w zimnej wodzie. Do słoiczków/szklanek/miseczek wkruszyć po dwa ciastka. Wrzucić kilka borówek. Wlać ostudzony krem, posypać amarantusem, borówkami i pokruszonymi ciastkami. Schłodzić w lodówce przez minimum godzinę.

18 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Jak na pierwszy w życiu lemon curd, to faktycznie nieźle wyszło;)))

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. O tak, proste to, a pyszne. I "przyjmie" wiele różnych dodatków,.

      Usuń
  3. super, chętnie bym spróbowała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To raz i dwa i jutro robimy - 20 minut, chłodzimy i jemy następnego dnia na przykład. :)

      Usuń
  4. Właśnie zrobiłem do biszkoptu z masą budyniową, to dopiero jutro, a dzisiaj nie mogę powstrzymać się od wyjadania go z mojego weczka! Super przepis :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepis super, też tak myślę, a o budyniu też pomyślałam, że by pasował, czekam zatem na przepis! :)

      Usuń
    2. I do tortu się również sprawdził ;) :)

      Usuń
  5. Świetny pomysł. Musi mieć ciekawy smak. Ja się tylko obawiam jajek, ale chyba podczas gotowania powinno zabić się bakterie? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krem zagotowany, pogotowany jak budyń(!), myślę, że nie powinno być problemu :)

      Usuń
  6. Przecudne kolory i z pewnością znakomity, świeży smak :)

    OdpowiedzUsuń
  7. uwielbiam lemon curd - najczęściej smaruję nim wierch sernika. Pychota!

    OdpowiedzUsuń
  8. Słoiczkowa aranżacja bardzo zachęcająco wygląda;)

    OdpowiedzUsuń
  9. o mniaaam!:)
    zapisuję sobie <3

    OdpowiedzUsuń
  10. Pierwsza myśl - że deser wygląda genialnie, druga - fajny przepis, w końcu muszę się zebrać i go zrobić ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Kocham lemon curd, a Twoje piękne zdjęcia z kontrastującymi z nim jagodami mnie zachwycają :). Dawno nie robiłam, chyba nadszedł czas :).

    OdpowiedzUsuń
  12. lemon curd, zawsze i wszędzie:)

    OdpowiedzUsuń