poniedziałek, 30 lipca 2012

Chłodnik cebulowy i niby-tortille wielozbożowe

Zachciało mi się eksperymentów! Już myślałam, że porażki doświadczę, ale wyszło coś całkiem fajnego. Do kombinacji z kaszą gryczaną zainspirowała mnie Witaminkaa z Co na obiad?. Placki okazały się ciekawą formą pieczywa albo bardzo sycącej tortilli, której nie da a się jednak zwinąć. Gdy przekroimy ciepły placek wzdłuż na pół, przełożymy czymś zielonym, pieczonym kurczakiem, pomidorem i odrobiną wyraźnego sosu, to powstanie zdrowa i sycąca kanapka. Z chłodnikiem cebulowym stanowił również zgrany duet. Chłodnik ten to inna forma podania zupy cebulowej, o której pisałam tutaj. Ten był dość gęsty, ale konsystencja to oczywiście kwestia gustu.

Szybki chłodnik cebulowy

Składniki na 2 - 4 porcje:

  • 2 porcje zupy z tego przepisu *
  • ok. 200 ml jogurtu naturalnego
  • woda (jeśli chłodnik okaże się za gęsty)
  • garść świeżego posiekanego koperku

Zupę cebulową zmiksować z jogurtem. Dodać koperek i wstawić na minimum godzinę do lodówki. Podawać z plackami zbożowymi (przepis poniżej) albo na przykład z pieczonymi ziemniakami obok. Będą pasowały również grzanki z odrobiną sera.

* Akurat zostały dwie, a żeby nie było nudno i żeby się nie zmarnowała, pomyślałam, że w prosty sposób (upał! upał!) można przerobić ją na coś innego. Do chłodnika oczywiście bez lanych kluseczek i pesto.


Placki zbożowe ala tortille

(bazowałam na tym przepisie)

Składniki na ok. 10 sztuk:

  • 2 paczuszki (ok. 200 g) kaszy gryczanej A
  • 2 łyżki kaszy jaglanej
  • 200 g płatków zbożowych (u mnie 5-zbożowe)
  • 2 łyżki oleju roślinnego
  • 250 ml wody
  • 1/2 łyżeczki soli
  • mąka żytnia lub pszenna do wałkowania

Kaszę (można zastąpić po prostu mąką gryczaną) i płatki zmielić jak najdrobniej. U mnie nie do końca na drobno zmielona była. Brak cierpliwości mej? Dodać pozostałe składniki i zagnieść ciasto. Powinno mieć konsystencję taką, aby dało się wałkować placki (trochę grubsze niż tortillowe pszenne). Do rozwałkowywania podsypywać sporo mąki. Na rozgrzanej patelni opiekać je przez około 2 minuty na jednej stronie. Przed podaniem placki delikatnie posmarować wodą, zawinąć w folię aluminiową i wrzucić do nagrzanego piekarnika na około 10-15 minut.

3 komentarze:

  1. bardzo lubię chłodniki, szczególnie w upał... ta wersja jest dla mnie czymś nowym :)

    OdpowiedzUsuń
  2. podobaja mi sie te niby tortille!:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Te placki mnie zaintrygowały bardzo;)

    OdpowiedzUsuń