czwartek, 5 kwietnia 2012

Potwornie ciasteczkowo, ale nie na słodko


Ciasteczka nie tylko na słodko. Te będą pasowały do past i serków do smarowania albo po prostu do zagryzania (np. w czasie Wielkanocnego śniadania albo podwieczorku z kieliszkiem wina czy kubkiem herbaty).


Przepis powstał na postawie moich wycieczek na strony z rożnymi przepisami na ciastka. I znowu orzeszki ziemne. Ostatnio to moja obsesja, a zaczęło się od pomysłu na domowe masło orzechowe. Wiem, wiem, to wszystko już było! Ale nie u mnie, więc mnie to kręci, że hej.

 
Wszystko już było


Szukam przepisu na twarde (ale takie, które da się ugryźć;), wytrawne ciastka. Zna ktoś?
Kto był pierwszy: Ciasteczkowy Potwór czy Ciasteczko?
Myślę, że można je zrobić też bez sera. Tylko z orzechami. A dlaczego ludzik? Kupiłam niedawno takie foremki i nie mogłam doczekać się ich wypróbowania. Nie ubierałam go w guziczki, bo to nie te święta.


Ciasteczka żytnio-orkiszowe z fistaszkami i serem żółtym (wytrawne)

Składniki:

    Sprawdzone menu na imprezy!
  • 150 g mąki żytniej razowej 2000 (u mnie z Gdańskich Młynów)
  • 150 g mąki orkiszowej (taka)
  • 100 g orzeszków ziemnych
  • 1 łyżka płatków zbożowych (u mnie "5 zbóż" - u mnie takie)
  • 150 g masła
  • 10-15 plastrów sera żółtego
  • 2 żółtka
  • 1 jajko
  • 2 łyżki śmietany (można pominąć)
  • szczypta słodkiej papryki
  • szczypta ziół prowansalskich
  • szczypta tymianku
  • szczypta pieprzu czarnego
  • szczypta soli (nie za dużo, bo ser dodaje ciastkom wyrazu)

Orzechy zmielić z serem. Połączyć i zagnieść wszystkie składniki. Włożyć na godzinę do lodówki. Ciasto wałkować na grubość około pół centymetra, wykrawać ciastka i piec w temperaturze około 200 stopni przez około 15 minut (zależy od wielkości i grubości ciastek).

4 komentarze:

  1. Ja robilam kiedys te: http://www.foodnetwork.co.uk/recipes/parmesan-black-pepper-crackers.html - byly swietne! Twoje na pewno smakuja oblednie z tymi wszystkimi ziolami. Do sera + wina idealne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robiłam kiedyś też krakersy po prostu z serem i sezamem, kminkiem, papryką posypane. Z białej mąki. I takie krakersy z dużą ilością oliwy - chrupiące: http://mowia-weki.blogspot.com/2011/08/nadrabianie-zalegosci-krakersy-z.html A szukam takich zwyczajnych ciastek żytnich. Może po prostu masło z mąką żytnią, odrobiną mleka i solą i nie za dużo tego masła?

      Usuń
  2. mm wyglądają smacznie :) schrupałabym chętnie do gorącej herbaty!
    wesołych świąt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajne coś słonawo-ostrego wśród masy słodkości świątecznych:)

      Usuń