poniedziałek, 16 kwietnia 2012

Pomyłki bywają owocne: chleb grahamowy na zakwasie i drożdżach

Trochę to pokręcone, ale pierwszy raz, gdy piekłam ten chleb pomyliłam mąkę gryczaną z grahamową. Nie, żebym ich nie rozróżniała, po prostu podobnie brzmią i podobnie są zapisane. Od razu widać, że nie czytamy całych wyrazów, a tylko niektóre litery.



Mimo pomyłki chleb się udał i to chyba najlepszy chleb zakwasowo - drożdżowy, jaki dotychczas jadłam. Nie dodawałam śliwek suszonych, a jedynie trochę słonecznika na wierzch i garść płatków "5 zbóż" do środka. Chyba piekłam go kilka minut za długo, ale wolę taki niż niedopieczony.

Bazowy przepis pochodzi stąd. Podaję z moimi modyfikacjami.





Składniki na 1 keksówkę:


  • 300 ml wody
  • 20 g cukru trzcinowego
  • 365 g zakwasu żytniego dokarmionego 10-12 godzin wcześniej
  • 220 g mąki grahamowej
  • 80 g mąki pszennej orkiszowej
  • 10 g soli
  • 1/2 łyżeczki suszonego tymianku
  • kilka ziarenek kminku
  • 3 g drożdży suchych
  • garść płatków zbożowych
  • garść słonecznika do posypania

Rozpuszczamy cukier w wodzie i dodajemy do niej zakwas. Mieszamy. Wsypujemy mąkę gryczaną i pszenną, zioła i drożdże. Łączymy spokojnymi ruchami drewnianej łyżki. Na końcu dosypujemy sól i mieszamy ostatni raz. Odstawiamy przykryty ściereczką na 1 godzinę w ciepłym otoczeniu. Keksówkę smarujemy oliwą, wysypujemy otrębami albo płatkami zbożowymi. Przelewamy całość do keksówki, nakrywamy ją ściereczką i odstawiamy do podwojenia objętości. Potrwa to około 1,5 godziny. Nagrzewamy piekarnik do temperatury 210 stopni. Bez nawiewu.Wyrośnięty chleb ostrożnie wstawiamy do piekarnika. Pieczemy 60-70 minut. Wyjmujemy z foremki i studzimy na kratce. Kroimy po całkowitym wystygnięciu.

6 komentarzy:

  1. Przepięknie wyrósł! I ta skórka... ojej, ale mi apetytu narobiłaś :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Najlepsze sa takie pomylki, ktore dobrze sie koncza :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie ostatnio to zauważyłam bardziej - nie wszystko, co dobre ma dobre zakończenie i odwrotnie.

      Usuń